۱۳۹۲ مرداد ۳۰, چهارشنبه

مرگ رشید اسماعیلی، فعال دانشجویی


رشید اسماعیلی٬ فعال سابق دانشجویی و عضو شورای سیاست‌گذاری ادوار تحکیم وحدت روز گذشته درگذشت. برخی علت مرگ را نامعلوم، و عده‌ای آن‌را مرتبط با ابتلای مرحوم اسماعیلی به سرطان می دانند.


به گفته‌ی یکی از نزدیکان رشید اسماعیلی او عصر دوشنبه در خانه‌اش در اصفهان درگذشت و علت مرگ او هنوز رسما اعلام نشده است. یکی از دوستان آقای اسماعیلی از ابتلای این فعال سیاسی به سرطان خبر داده بود.
در همین حال بنا به گفته‌ یکی از دوستان اسماعیلی٬‌ وی پس از صرف صبحانه در روز دوشنبه به اتاق خود رفته و در نهایت ساعت چهار عصر دیروز٬ اعضای خانواده متوجه شدند که او فوت کرده است. رشید اسماعیلی پس از آن به بیمارستان منتقل شد٬ اما هنوز علت مرگ وی مشخص نشده است.
برخی دوستان رشید اسماعیلی معتقدند که تا زمان اعلام رسمی٬ نمی‌توان پیرامون مرگ وی گمانه‌زنی کرد٬ اما با اشاره به تهدیدهای نهادهای امنیتی علیه اسماعیلی و آزار و اذیت‌های چند ماه گذشته٬ نباید فرضیه های مختلف را از نظر دور داشت.
به نوشته‌ی «روزآنلاین» که رشید اسماعیلی نیز با آن همکاری داشت آقای اسماعیلی معتقد به اصلاح از درون جمهوری‌اسلامی بود. وی از حامیان کمپین «نه به تحریم» بود و در یکی از آخرین فعالیت‌‌های خود بیانیه‌ای را به همراه ۴۶۶ فعال سیاسی و مدنی دیگر در حمایت از نامه ۵۵ زندانی سیاسی به اوباما و درخواست برای برداشتن تحریم‌ها٬ امضا کرده بود.
وی متولد سال ۱۳۶۱  و دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بشر دانشگاه علامه بود که در سال ۸۵ با حکم کمیته انظباطی این دانشگاه از تحصیل محروم شده بود. آقای اسماعیلى پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دو بار بازداشت شد. نخستین بار در پی اعتراضات روز عاشورای سال ۸۸ توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران اصفهان بازداشت شد. وی پس از ۷۰ روز از زندان آزاد و در نهایت به یک سال و شش ماه حبس تعلیقی به مدت سه سال محکوم شد. او دومین بار نیز در شهریورماه سال گذشته بازداشت شد. برای بازداشت دوم هم دلایلی ارائه نشد و اطلاعات سپاه پاسداران هرگز اتهامات وی را به طور رسمی اعلام نکرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر