۱۳۹۲ مرداد ۲۷, یکشنبه

حضرت محمد(تازی) بزرگترین ثروتمند، تاریخ عربستان!

0
 به احتمال زیاد بارهااین جمله رو از مسلمانان شنیده اید که اگر حضرت محمد از جانب خدا به عنوان پیامبر نبود بایستی برای خودش ثروتی بهم میزد ولی چنین نکرد ایا جایی خواندید که حضرت محمد کاخی برای خودش بسازه یا زمینی بخره یا ثروتی جمع کنه!!!!!!
حال باهم میخواهیم ببینیم که ایا محمد چیزی برای خودش جمع کرده بوده یا نه؟؟؟ : محمد از مادر زاده نشده بود که پدرش عبدالله درگذشت و تنها میراث وی برای فرزندانش 5 راس شتر بود. محمد تا 25 سالگی بعلت عدم وسع مالی همسری انتخاب نکرده بود تا اینکه بیوه زنی ثروتمند به نام خدیجه که از اقوام دور او بود محمد را استخدام کرده و طولی نکشید که او را به همسری خویش انتخاب نمود. خدیجه 15 سال از محمد مسن تر بود و قبلا نیز 2بار شوهر کرده و صاحب چند فرزند بود. محمد که در جوانی بضاعتی نداشت وقتی درگذشت بزرگترین ثروتمند تاریخ عربستان شمرده میشد و علاوه بر ثروتی هنگفت، حرمسرای شامل 17 همسر که اکثرا از زیباترین زنان عربستان بودند از خود بجا گذاشت.
ثروت محمد از چند محل تامین شده بود :
1. غزوات
در عربستان متداول بود که وقتی فرد یا قبیله ای از نظر مالی در مضیقه می افتاد، قبائل دهات، شهرها و سایر افراد را مورد حمله قرار داده و یا مملکت انها را به غارت میبرد و اینگونه حملات را که هدف ان کسب غنیمت از زن و ثروت بود، اعراب «غزوه» میگفتند و امری بود کاملا معمول و متداول و قباحتی نیز نداشت. پس از فرار محمد از مکه به مدینه یاران وی که مایملک و درامدی نداشتند تنها راه امرار و معاش را حمله به کاروانهای قریش و قبائل اطراف مدینه و تصرف اموال انها می دیدند و تنها در یک غزوه مال التجاره ای فراوان که بار 2500 شتر شده بود کلا بدست مسلمانان افتاد و خمس یا 5/1 هر غنیمت سهم پیامبر بود.
2. علاوه بر اموال کاروانیان در مدینه، سه قبیله یهودی زندگی میکردند که اکثرا ثروتمند بوده و بیشتر باغات و بوستان و مزارع اطراف مدینه به انها تعلق داشت. وقتی پیامبر از مکه به مدینه فرار کرد یهودیان از ورود او استقبال کردند و تا مدتی روابط بین مسلمانان و یهودیان دوستانه بود تا جاییکه محمد بیت المقدس را کعبه مسلمانان قرار داد، ولی بتدریج این رابطه به تیرگی گرایید بطوریکه در بسیاری از مواقع یهودیان را با کتک از مساجد بیرون میکردند. چون یهودیان با مطرح کردن سوالات دینی اطلاعات پیامبر را در مسائل دینی مورد شک و تردید قرار میدادند، بعلاوه اکثر مسلمانان با یهودیان میانه خوبی نداشتند چه انان ثروتمند و اعراب اکثرا فقیر بودند. اختلاف یهودیان و اعراب بهانه مناسبی بدست پیامبر داد که از شر انان خود را خلاص کنند و به بهانه های مختلف پیامبر دو قبیله از سه قبیله یهودی را از مدینه بیرون کرده و اموال انان را از منقول و غیر منقول بین مسلمانان تقسیم نمود و هر فامیل یهودی حق داشت به اندازه ی بار یک شتر مختصر ما یحتاج خود را با خود ببرد و بالطبع خمس اموال انان به پیامبر اسلام تعلق گرفت.
وقتی نوبت به قبیله سوم یهودی (قبیله بنی قریظه) رسید پیامبر روش دیگری در پیش گرفت و به بهانه انکه جبرئیل از توطئه قتل وی توسط یهودیان او را مطلع کرده است اجازه نداد که این قبیله نیز چون دو قبیله دیگر از مدینه خارج شوند و قرار بر این شد که چون انها قصد جان پیامبر را داشته اند، وضع انان توسط حکمی مرضی الطرفین حل و فصل شود. یهودیان به ناچار با ان قرار موافقت کردند و حکمی که تعیین گردید، نظر داد که همه پیروان یهود از 15 سال به بالا سر بریده شوند و زنان و کودکان انان بین اعراب تقسیم گردند و تکلیف اموال انان را نیز با نزول چند ایه مشخص نمود. دو روز پس از صدور این حکم یهودیان را دست و پا بسته در کنار خندقی در مدینه سر بریدند و یکی از زیباترین زنان قبیله به پیامبر رسید که در همان شب او را به بستر برد و از او کام گرفت و این زن هرگز اسلام نیاورد. بدین ترتیب کلیه اموال قبیله بنی نضیر به پیامبر رسید.
علاوه بر اموال، شهر فدک واقع در شمال مدینه که یهودی نشین بود نیز تسلیم سپاه اسلام شد و چون جنگی واقع نشده بود ان شهرک نیز کلا به پیامبر رسید.(پس از درگذشت پیامبر و رسیدن حکومت به عمر، وی فدک را از تصرف فاطمه خارج کرد.) و دختر زیبای یهودی بنام ریحانه نیز به چنگ پیامبر افتاد و روانه حرمسرا گردید
3. سومین محل درامد محمد، گرفتن خمس و زکات و هدایا و صدقات بود که با رونق و رشد اسلام منبع مهمی از درامد شد. (سوره های حدید ایه 10، توبه ایه های 102 و 103، مومنون ایه 71، همه راجع به دادن پول و صدقه به پیامبر است.)
علاوه بر پیامبر بسیاری از نردیکان و یاران وی به اموال و ثروتهای کلان دست یافتند از جمله: عایشه زن محبوب پیامبر، پس از مرگ وی قدرت و ثروت فوق العاده ای بهم زد. پیامبر در همان اتاق عایشه جان سپرده و در همان جا دفن شده بود و بدین ترتیب تولیت قبر پیامبر به عایشه رسید. و مسلمانانی که به زیارت مرقد پیامبر می امدند، نذر و نیازها و هدایای خویش را از جنسی و نقدی و جواهرات تقدیم عایشه میکردند.
همچنین مشهور است که سهم عمده ای از جواهرات سلطنتی ایران نسیب عایشه شد. او بحدی قدرتمند گردید که پس از قتل عثمان با خلافت علی به مخالفت برخاست و عملا خود میخواست خلیفه معین کند. در این مخالفت عده ای از یاران نزدیک پیامبر از جمله طلحه، پسر عموی عایشه و زبیر، وی را یاری میکردند. طی نوشته سوری مورخ معروف اسلامی وقتی عثمان به قتل رسید ثروت نقدی وی هم بالغ بر یکصد هزار دینار طلا براورده شده، او علاوه بر ان صاحب گله های بسیار از اسب، شتر و گوسفند بوده و در باره فساد دربار عثمان همگی مورخین اسلام متفق القول اند، بهمین ترتیب زبیر و طلحه و عبدالرحمن ابن عوف از صحابه نزدیک پیامبر همگی پس از چندی ثروتمندان بزرگ زمان خود شدند.
همانطور که دیدید اصلی ترین دلیل پیوستن اعراب به دین اسلام ، بدست اوردن اموال و ثروت و زن بوده است نه چیز دیگری.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر