۱۳۹۲ دی ۳۰, دوشنبه

اعدام ۴۰ زندانی، تنها در دو هفته

سال جدید میلادی برای ایران با موج اعدام شروع شد

عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای درباره اعدام ۴۰ تن در دو هفته نخست سال ۲۰۱۴، می‌گوید که تغییر چهره حکومت ایران با وجود این اعدام‌ها، کاری عبث است.
عفو بین‌الملل اعلام کرده که حکومت ایران در دو هفته نخست سال جدید میلادی، دست‌کم ۴۰ تن را اعدام کرده که ۳۳ مورد آن تنها در یک هفته صورت گرفته است.
معاون مدیریت بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل این میزان اعدام را هشدار دهنده خواند. حسیبه حاج صحراوی عقیده دارد که تلاش حکومت ایران برای بهبود چهره جهانی‌اش با وجود چنین اعدام‌هایی، امری بی‌معنی خواهد بود. وی هم‌چنین بار دیگر با اشاره به عدم تاثیر مجازات اعدام بر کاهش جرم، از ایران خواست تا اجرای این مجازات را متوقف کند.
در بیانیه عفو بین‌الملل آمده است که ۲۱ مورد اعدام توسط مقام‌های جمهوری اسلامی در مدت زمان مذکور تایید شده و گزارش ۱۹ مورد دیگر، از «منابع موثق» به این سازمان مدافع حقوق بشر رسیده است.
این بیانیه با اشاره به جرایم اعدام‌شدگان، درصد بالایی از آنان را در رابطه با پرونده‌های مواد مخدر دانسته و گفت که سرنوشت این متهمان در دادگاه‌های انقلاب اسلامی و توسط دادرسی‌هایی که با استانداردهای جهانی فاصله بسیاری دارند، تعیین می‌شود.
مرکز اسناد حقوق بشر ایران (IHRDC) نیز لیستی از اعدام‌شدگان بین روزهای پنجم تا پانزدهم ژانویه را منتشر کردهکه بر طبق آن، اعدام‌هایی در زندان‌های شاهرود، کرج، ساری، قزوین، مشهد و شیراز صورت گرفته است. این مرکز ۶۲۴ مورد اعدام را نیز در سال ۲۰۱۳ میلادی گزارش کرده بود.
سازمان‌های مدافع حقوق بشر پیش‌تر نیز هشدار داده بودند که علیرغم وعده‌های دولت روحانی برای بهبود اوضاع ایران، در زمینه حقوق بشر گشایش چندانی صورت نگرفته و سرکوب فعالین عرصه اطلاع‌رسانی را در کنار ادامه اعمال مجازات اعدام در سطحی وسیع، نشانه‌ی آن خوانده بودند.
ایران بعد از چین بالاترین میزان اعدام در جهان را به خود اختصاص داده و با توجه به مقایسه جمعیت بین دو کشور، حکومت ایران رکورددار بالاترین آمار سرانه اعدام در جهان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر