۱۳۹۳ خرداد ۵, دوشنبه

ادامه دعوا بر سر چهره مرموز جمهوری اسلامی


داستان مرموز یک پناهنده سیاسی که در خارج از کشور به مقام‌های جمهوری اسلامی حمله می‌کرد و در دولت روحانی به ایران بازگشت و پست گرفت، هر روز ابعاد تازه‌تری می‌یابد. آیا این بار چهره یک «مدحی» دیگر در میان اپوزیسیون روشن شده است؟

دو هفته پس از آن‌که خبر انتصاب عبدالحسین هراتی به مقام سرپرستی اداره کل اسناد و مدارک دانشگاه آزاد باعث جنجال و منتهی به برکناری وی شد، انتشار عکسی از وی در جمع مشاوران اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت را وادار به پاسخ‌گویی کرد.
عبدالحسین هراتی که پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ از ایران خارج شده و در سوریه تقاضای پناهندگی کرده بود، در مرداد ۸۴ انتخاب محمود احمدی‌نژاد را «تقلب رهبر جمهوری اسلامی» نامیده بود.
او همچنین در نامه‌ای خطاب به مهدی کروبی، با اشاره به حوادث دهه شصت، از آن زمان تحت عنوان «تونل وحشت تاریخ معاصر ایران» یاد کرده و به اعدام‌های سال ۶۷ اشاره نموده است.
در نامه مذکور آمده است: «اگر کسی ادعا کند که "امام خمینی" نمی‌دانست که در زندان‌هایش چه می‌گذرد، به او خواهم گفت که نه! این حقیقت نیست. چون شاهد عادلی وجود دارد که می‌گوید هرچه می‌گذشته است، ایشان از ریز و درشت آن مطلع بوده است و آن شاهد عادل به‌دلیل اعتراضاتش به همین جنایت‌ها، نهایتا مورد غضب و خشم "امام خمینی" و حصر خانگی قرار گرفت. مگر هم او نبود که برای ایشان نوشت که وزارت اطلاعات شما از ساواک بدتر است. بله منتظری را می‌گویم. مگر هم او نبود که به‌دلیل مبارزاتش با اعمال و عقاید خشن و نابهنجار "امام خمینی" به قهرمان ملت ایران و جنبش سبز تبدیل شد؟ مگر منتظری نگفت که ولایت مطلقه شرک است؟ و مگر "امام خمینی" واضع تئوری ولایت مطلقه نبود؟»
هراتی حدود پنج سال قبل طی یک سخن‌رانی در مالزی گفت که روح‌الله خمینی قصد قتل حسین‌علی منتظری و اعدام یکصد نفر از نزدیکانش را داشت که با گریه اکبر هاشمی رفسنجانی و قبول استعفا توسط منتظری، منصرف شد.
گفته می‌شود که موسسه تنظیم و نشر آثار روح‌الله خمینی از هراتی شکایت کرده است.
نام وی که پس از سال‌ها اقامت در خارج از کشور و اخذ شهروندی استرالیا، پس از پیروزی حسن روحانی به کشور بازگشت، با این نصب و عزل جنجالی در صحنه سیاسی جمهوری اسلامی مطرح شد. هراتی با بسیاری از اعضای اپوزیسیون خارج از کشور در تماس بود.
اخیرا عکسی از عبدالحسین هراتی در دیدار هیات پارلمانی ایتالیا با هاشمی رفسنجانی منتشر شد که وی را در جایگاه مشاوران رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان می‌داد. این روی‌داد باعث شد تا محمدحسین صفار هرندی در جلسه مجمع تشخیص از رفسنجانی توضیح بخواهد.
رفسنجانی در پاسخ صفار هرندی گفت: «ایشان در دوران ریاست‌جمهوری بنده بدون هیچ سابقه سوء مدتی در اواخر دوره با معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری همکاری انتشاراتی داشت که البته بنده هم حکم نداده بودم».
وی اضافه کرد: «بعد از پایان آن دوره وی منفصل و مدت‌ها از وی بی‌خبر بودیم تا اینکه اخیراً با مراجعه به رییس دفتر اینجانب و اعلام آمادگی برای همکاری و خدمت به نظام، بدون اطلاع از سوابق چند سال گذشته ایشان، در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به کار شد که بلافاصله پس از افشای مقاله هتاکانه، از مسوولیت چند روزه خود عزل شد و در دفتر هم من حکم نداده بودم و مشاور بنده هم نبود و در دفتر بنده هیچ‌گونه مسوولیتی ندارد».
با بالا گرفتن دعوای جناحی بر سر انتصاب هراتی به به مقامی در دانشگاه آزاد، پاسخ این سوال بزرگ هنوز مبهم است که چگونه این فرد پناهنده سیاسی با فعالیت گسترده‌ای که در ظاهر علیه رهبری کنونی و پیشین نظام صورت می‌داد، پس از اخذ شهروندی استرالیا بدون هیچ مشکلی وارد ایران شد و مدتی در جایگاه مشاوران مجمع تشخیص و سرپرستی اداره کل اسناد دانشگاه آزاد نشست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر