۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۵, پنجشنبه

مادران خاوران برنده جایزه گوانگجو شدند


بنیاد یادبود ۱۸ مه در کره جنوبی، امسال جایزه حقوق بشری گوانگجو را به طور مشترک به گروه مادران خاوران از ایران و عادل‌الرحمان خان فعال بنگلادشی حقوق بشر اهدا کرد.

 به‌نقل از سایت بنیاد یادبود۱۸می در بیانیه کمیته داوری جایزه گوانگجو پیرامون برگزیدگان این دوره جایزه فوق آمده است: «هیئت داوری، امسال جایزه حقوق‌بشری گوانگجو را به‌صورت مشترک به عادل‌الرحمان خان فعال بنگلادشی (که خود را وقف حمايت از حقوق اساسی و استقرار حقوق بشر در بنگلادش کرده) و گروه مادران خاوران(متشکل از مادران زندانیان سیاسی در ایران که برای تحقق عدالت و حقوق‌بشر کوشیده‌اند) اهدا می‌کند.
بر اساس متن بیانیه‌ی کمیته داوری این جایزه؛ با وجود سکوت جمهوری اسلامی در پاسخ‌گویی به دادخواهی مادران خاوران، پیگیری تاریخی و مستمر این گروه حقوق‌بشری برای دستیابی به حقیقت و پاسخ‌گویی، باعث افزایش اظهارنظر مخالفان سیاسی در این زمینه، پیشرفت تحقیقات درباره نقش دولت در محاکمات ناعادلانه و همچنین گسترش حمایت فعالان حقوق بشر در رابطه با پیگیری این اعدام‌ها شده است.
در این بیانیه پیرامون مادران خاوران چنین نوشته شده است: «مادران خاوران، به مادران و خانواده‌های زندانيان سياسی‌ای گفته می‌شود که در دهه ۶۰ و به‌ویژه تابستان ۱۳۶۷ در زندان‌های جمهوری اسلامی ايران اعدام و بسياری از آن‌ها به صورت مخفيانه در قطعه‌ای متروک(به‌نام گورستان خاوران) در جنوب شرقی تهران به خاک سپرده شدند. طی ۲۵ سال گذشته اين خانواده‌ها همواره خواهان روشن شدن حقيقت و برقراری عدالت در مورد افراد مسوول اين اعدام‌ها بوده‌اند. در تمام اين سال‌ها مادران خاوران با حضور هفتگی خود در خاوران و برپايی دو مراسم سالانه، در سالگرد اعدام‌های سال ۶۷ و نيز پيش از عيد، نگذاشتند که خاطره فرزندان و عزيزان‌شان (که تنها به دليل مخالفت سياسی اعدام شده بودند) فراموش شود.
در بخش دیگری از این بیانه آمده است: «مقامات امنيتی همواره از حضور خانواده قربانیان و برپايی مراسم يادبود جلوگيری کرده‌اند. در بسياری از سال‌ها، خانواده‌ها را مورد آزار و اذيت، ضرب و شتم و بازداشت قرار داده‌اند و تلاش زيادی برای انکار و از ميان بردن خاوران (که در سال ۶۷، صدها زندانی سياسی را در گورهای دسته جمعی در آن دفن کرده‌اند) انجام داده‌اند.»
 گفتنی‌ست بنیاد یادبود۱۸مه از سال ۲۰۰۰ همه‌ساله این جایزه را به‌یاد کشته‌شدگان جریان اعتراض به حکومت‌نظامی چون-دو-هوان (طی ۱۸ تا ۲۷ می سال ۱۹۸۰) به فعالان مدنی که فعالیت مستمری برای پیشبرد حقوق‌بشر درآسیا صورت‌داده‌اند، اهدا می‌کند.
به‌نوشته سایت عدالت برای ایران این جایزه روز ۱۸ می (برابر با یکشنبه ۲۸اردیبهشت) در شهر گوانگجوی کره‌ی جنوبی به برندگان اهدا خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر