۱۳۹۲ تیر ۲۴, دوشنبه

ارتش مصر برای انجام عملیاتی در صحرای سینا «آماده می‌شود»


  • با بالا گرفتن خشونت‌ها در صحرای سینا که به دست گروه‌های شبه‌نظامی افراطی در این بخش از خاک مصر انجام می‌شود، یک مقام نظامی مصری ۲۴ تیرماه به خبرگزاری فرانسه گفت ارتش آن کشور علیه شبه‌نظامیان وارد عمل می‌شود.

    تاریخ دقیق، نحوه و گستردگی این عملیات مشخص نیست، اما شبکه‌های خبری دولتی مصری نیز قبل از این از قول مقام‌های نظامی آن کشور از آماده شدن ارتش برای چنین عملیاتی خبر داده بودند.

    صحرای سینا میان مصر و اسرائیل پیشتر نیز محل برخی تنش‌ها و خشونت‌ها بوده است که گروهی از سربازان مصری نیز در پی آن جان خود را از دست دادند.

    خشونت‌های روزهای گذشته با برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر، به دست ارتش شدت گرفته است.

    شبه‌نظامیان که از میان افراطیون اسلام‌گرا هستند، طی دو هفته گذشته تقریبا هر روز حملاتی را علیه نیروهای نظامی مصری ترتیب داده‌اند.

    علاوه بر نظامیان مصری، دو تن از مسیحیان آن کشور نیز در این حملات کشته شده‌اند که خود بر نگرانی‌ها از فرقه‌ای و مذهبی شدن اختلاف‌ها و تنش‌ها در مصر در پی سرنگونی مرسی افزوده است.

    عصر روز دوشنبه، در تازه‌ترین دور خشونت‌ها در سینا، شبه‌نظامیان با پرتاب موشک به یک اتوبوس سه نفر از کارکنان یک کارخانه سیمان‌سازی را کشتند.

    ارتش مصر شامگاه ۱۲ تیرماه، محمد مرسی از قدرت برکنار کرد و پس از آن یک دولت موقت به ریاست رئیس دادگاه عالی قانون اساسی آن کشور تشکیل داد.

    از آن زمان به بعد درگیری‌های خونینی میان هواداران مرسی و مخالفان او از یک سو و نیز هوادران مرسی و ارتش از سوی دیگر رخ داده است.

    در یکی از خونبارترین این درگیری‌ها در هفته گذشته، در برابر ساختمان گارد رياست جمهوری، دستکم ۵۳ نفر جان خود را از دست دادند.

    طی این زمان حملاتی به نیروهای مصری در صحرای سینا نیز صورت گرفته که برخی از مخالفان محمد مرسی در پی آن شبه‌نظامیان را به ارتباط با اخوان‌المسلمین، که مرسی به آن وابسته است، کردند.

    اخوان‌المسلمین چنین چیزی را رد کرده‌ است. در زمان ریاست‌جمهوری محمد مرسی نیز ارتش آن کشور درگیری‌های مرگباری با شبه‌نظامیان در صحرای سینا داشته است.

    بنا بر گزارش‌ها شبه‌نظامیان این منطقه را به پایگاهی برای حمله به نیروهای مصری و نیز رسیدن به خاک اسرائیل و تلاش برای انجام عملیاتی علیه آن کشور تبدیل کرده‌اند.

    در اسرائیل نیز نگرانی‌ها از ادامه بی‌ثباتی در مصر سبب شده است که ارتش آن کشور -به گفته رسانه‌ها- خود را برای دوران جديدی از حملات از صحرای سینا آماده کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر