۱۳۹۲ دی ۴, چهارشنبه

برگزاری مراسم روز جهانی حقوق بشر در دانشگاه پردیس لیدن در لاهه


ebadi.jpg
در روز ۱۰ دسامبر، روزجهانی حقوق بشر، سمیناری به ابتکار مرکز حامیان حقوق بشر و پشتیبانی چند نهاد هلندی، از جمله هیفوس دردانشگاه لیدن برگزار شد. سخنران اصلی مراسم خانم شیرین عبادی، وکیل، مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل بود.

به گزارش زمانه، پروفسور اریک یان تسورشر Erik-Jan Zürcher، متخصص مطالعات فرهنگی و قومی به موضوع تنوع و چندصدایی در جامعه مدنی پرداخت و به این منظور جنبش مدنی میدان تقسیم استانبول را بررسی کرد. مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار، در سخنرانی خود تجربیاتی را در بازتاب دادن صدای جامعه توسط خبرنگاران بیان نمود. او در سخنرانی خود پیامی را که در همان روز ۱۰ دسامبر از پروین فهیمی دریافت کرده بود پخش نمود. مادر سهراب اعرابی در این پیام از بی‌توجهی مسئولان حکومت ایران به دادخواهی او به عنوان مادر یکی از کشته‌شدگان حوادث سال ۱۳۸۸ سخن گفت و تأکید کرد که او از سهراب که سخن می‌گوید به همه جوانان کشته‌شده و همه زندانیان می‌اندیشد.

عنوان مراسم روز جهانی حقوق بشر در لاهه به ابتکار مرکز حامیان حقوق بشر “حقوق بشر و تلاش برای برابری جنسیتی” بود. در بخش دوم سمینار سخنرانان به موضوع زن در ایران پرداختند. در این بخش همچنین فیلمی از جواد منتظری، عکاس ایرانی، با موضوع حجاب نمایش داده شد.

دکتر سید غراب، استاد زبان فارسی در دانشگاه لایدن، در سخنرانی خود پس از توصیفی چهره زن در شعر نظامی گنجوی و شاعر کم‌تر شناخته معاصر “ژاله”، آزادی‌خواهی و مبارزه با تبعیض را در شعر سیمین بهبهانی توصیف کرد. دکتر پیام اخوان، حقوق‌دانان شناخته‌شده بین‌المللی، سخنرانی خود را به جایگاه مبارزه زنان علیه تبعیض در مبارزه عمومی حقوق بشری اختصاص داد. شرکت‌کنندگان در یک پنل سه‌نفره، خانم رضوان مقدم و آقایان کاوه کرمانشاهی و امیر رشیدی بودند که توجه ویژه‌ به نقش مردان در جنبش زنان ایران، کردند.

پیش از سخنرانی پایانی خانم عبادی، خانم فرح کریمی، عضو سابق پارلمان هلند و مدیر کنونی یک ان‌جی‌او هلندی که در زمینه توسعه فعال است، فشرده‌ای از تجربیات خود در مورد مسئله زن در کشورهای فقیر را ارائه کرد. در سخنرانی پایانی، خانم عبادی بر نقش پیشتاز مبارزه زنان در مبارزه حقوق بشری تأکید کرد و گفت غفلتی که در دوره آغازین پس از انقلاب در مورد مسئله زن از جانب بخش عمده فعالان سیاسی اپوزیسیون صورت گرفت، هنوز به این صورت تکرار می‌شود که عده‌ای می‌گویند نباید مسائل حقوق بشری را عمده کنیم، چون در حال حاضر مسائلی مثل مذاکره اتمی اهمیت بیشتری دارد. خانم عبادی از این دیدگاه به شدت انتقاد کرد و تأکید کرد که حقوق بشر نباید تابع هیچ مصلحتی باشد.
به گزارش عرصه سوم، خانم عبادی استدلالات برخی از فعالان که نقد عملکرد حقوق بشری دولت را تضعیف دولت توصیف می کنند، رد کرد و گفت:”. برخی می گویند حرف نزنید. اما با خفقان گرفتن فعالان حقوق بشر مشکل ایران حل نمی شود”.
وی در سخنانش با اشاره به مواردی از نقض حقوق بشر در دوره دولت روحانی از جمله افزایش تعداد اعدامها، تدوام حصر موسوی، کروبی و رهنورد و همچنین فشار بر زندانیان مدنی پرسید طرح این مطالبلت چه ارتباطی با تضعیف دولت روحانی دارد؟
عبادی با اشاره به پیشینیه ای از عقب نشینی فعالان مدنی در سالهای اول پیروزی انقلاب، با استدلالاتی چون تضعیف انقلاب و دولت موقت، نگاه به عقب را آموزنده خواند و گفت تجربه هایی چون سکوت فعالان چپ، ملی گرایان و سایر فعالان مدنی در آن سال ها منجر به حذف تدریجی کلیه نیروهای تحول خواه و فعالان حقوق مدنی و بشر در کشور شد. وی با ذکر مثالی به مخالفت برخی از فعالان سیاسی و مدنی از طیف های مختلف فکری در روزهای ابتدایی انقلاب اشاره کرد و گفت: 40 روز پس از پیروزی انقلاب، آیت الله اشراقی اعلام کرد هر زنی که در ادارات دولتی کار می کند باید حجاب داشته باشد. ما در مخالفت با این موضع در روز 8 مارس تظاهراتی برگزار کردیم اما بسیاری از نیروهای سیاسی وقت از ما حمایت نکردند و ما را تنها گذاشتند. ما حصل آن شد که قانون حمایت از خانواده از سوی شورای انقلاب لغو گردید و حق حضانت فرزند از مادران سلب شد.”
DSC_0547وی توضیح داد که هدف از طرح این مسائل مچ گیری نیست. در آن قضایا همه ما باختیم اما باید از آن تجارب امروز بهره برد. وی ضمن استقبال از روی کار آمدن دولت روحانی آن را نیم گامی به جلو توصیف کرد ولی در عین گفت باید دید مطالبات جامعه مدنی در این میان چه خواهد شد؟
رییس مرکز حامیان حقوق بشر ضمن اشاره به فعالیت های خویش در قالب کانون مدافعان حقوق بشر که از سوی نیروهای امنیتی متوقف شد، بهترین راه برای حل مشکلات ایران همکاری فعالان مدنی سوای از سلیقه های سیاسی موجود خواند و گفت رقابت گروههای سیاسی بر سر قدرت خود مهمترین مانع برای رسیدن به اهداف حقوق بشر است. وی توصیه کرد تا فعالان سیاسی در خارج از ایران بر سر موضوعات حقوق بشری و انتخابات آزاد اتفاق کنند. به باور وی با تحصیل این حقوق است که می توان به رقابتی سالم بر سر قدرت نیز دست یافت.
وی در این مراسم از وکلای در بند عبدالفتاح سلطانی و محمد سیف زاده یاد کرد و همچنین یاد دانشجویانی چون بهاره هدایت، مجید توکلی و عبدالله مومنی را گرامی داشت.
متن سخنرانی خانم عبادی از طریق لینک زیر قابل دسترسی است:
https://www.youtube.com/watch?v=iirKRqU4Bw4 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر