۱۳۹۲ آذر ۱۸, دوشنبه

حمایت کانون مدافعان حقوق بشر از کارزار لغو گام به گام اعدام


arm.jpg
کانون مدافعان حقوق بشر با صدور اطلاعیه ای مطبوعاتی از فراخوان کارزار "لغو گام به گام اعدام" (لگام) که توسط هشت تن از فعالان سیاسی، نویسندگان و هنرمندان آغاز شده است، حمایت کرد.
بابک احمدی (نویسنده و مترجم)، سیمین بهبهانی ( نویسنده و شاعر)، علی رضا جباری (نویسنده و مترجم)، فریبرز رئیس دانا (اقتصاددان و فعال سیاسی)، پروین فهیمی (فعال حقوق بشر – مادر شهید سهراب اعرابی)، اسماعیل مفتی زاده (فعال حقوق بشر)، محمد ملکی (فعال سیاسی و رییس اسبق دانشگاه تهران) ومحمد نوری زاد (نویسنده و فیلمساز) فراخوان دهندگان اولیه کارزار"لغو گام به گام اعدام" هستند.
کانون مدافعان حقوق بشر در اطلاعیه خود از هموطنان دعوت کرد تا با پیوستن به این کارزار حمایت خود را از این حرکت اعلام کنند.
به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن اطلاعیه این سازمان مردم نهاد که در تاریخ 13 آذر ماه 1392 صادر شده، به شرح زیر است:

هموطنان ارجمند
بعد از انقلاب اسلامی در سال 1357 سیستم حقوقی ایران تغییر کرد و مجازات هایی از قبیل سنگسار، قطع دست و پا، شلاق زدن، به صلیب کشیدن، اعدام افراد کمتر از 18 سال و ... وارد قوانین کیفری ایران شد. اجرای چنین مجازات هایی که از مدت ها قبل در جهان منسوخ و مغایر با ضوابط حقوق بشر شناخته شده بود، باعث شد تا جامعه بین المللی نسبت به نقض قانونمند حقوق بشر در ایران حساس شده و نسبت به آن واکنش نشان دهد؛ که در این زمینه می توان به صدور قطعنامه های متعدد سازمان ملل متحد اشاره کرد.
علاوه بر موارد فوق برای بسیاری از جرایم نیز "مجازات مرگ" در نظر گرفته شد تا حدی که ایران بالاترین سرانه اجرای چنین مجازاتی را در جهان دارد. معایب سیستم کیفری ایران که "علم قاضی" را در بسیاری از موارد جایگزین "دلایل متقن حقوقی" می کند نیز مزید بر علت شده است و به همین دلیل شاهد صدور احکام غیر عادلانه ای هستیم که وجدان عمومی جامعه را می آزارد.
کانون مدافعان حقوق بشر از ابتدای تأسیس همواره بر این نکته پای فشرده که قوانین کیفری نیازمند بازنگری و اصلاح بوده و می بایستی با تعهدات بین المللی حکومت ایران در زمینه اجرای ضوابط حقوق بشر، سازگار باشد. در این راستا مهم ترین اعتراض ما به تعداد کثیر اعدام ها است؛ به ویژه آنکه تعدادی از متهمان سیاسی و عقیدتی نیز به چوبه دار سپرده شده اند. هم اکنون نیز طبق اطلاعات واصله از داخل زندان های ایران بیش از دویست نفر با اتهامات متعدد سیاسی و غیر سیاسی و با قطعیت حکم صادره در نوبت مرگ ایستاده اند.
اخیرا کارزاری برای "لغو گام به گام اعدام" (لگام) توسط تعدادی از فعالان سیاسی، اجتماعی و مدنی در داخل کشور به راه افتاده است که ثمربخش بودن این حرکت نیازمند وفاق ملی و خواست همگان است. لذا کانون مدافعان حقوق بشر ضمن اعلام پشتیبانی از چنین کارزاری از هموطنان گرامی دعوت می کند تا با پیوستن به این کارزار، حمایت خود را از این حرکت مردمی اعلام داشته و مطمئن باشند که اتحاد ما نوید آینده بهتر ایران است. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر