۱۳۹۲ اسفند ۷, چهارشنبه

گزارش کانون مدافعان حقوق بشر از وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه بهمن 1392


اعدام در ملاء عام؛ ترویج خشونت با قوانین خشن



arm.jpg

"کانون مدافعان حقوق بشر" که ریاست آن‌ بر عهده شیرین عبادی است درادامه گزارش های ماهانه خود به برسی‌ وضعیت حقوق بشر در ایران در بهمن‌ ماه ۱۳۹2 پرداخت.
"کانون مدافعان حقوق بشر" در گزارش خود با تأکید بر این مطلب که قوانین خشن خود باعث اشاعه خشونت شده و جامعه را ملتهب می سازند، بر ضرورت بازنگری قوانین کیفری و حذف مجازات مرگ تأکید کرده است. این سازمان مردم نهاد همچنین با اشاره به اعدام 42 نفر در ماه بهمن، از اجرای مجازات اعدام در ملاء عام انتقاد کرده است.
از همین رو کانون مدافعان حقوق بشر تأکید کرده است که دولت ایران برای خروج از بن بست اجتماعی راهی جزء تمکین به ضوابط حقوق بشر که قبلا به آنها ملحق شده و متعهد اجرای آن است، ندارد.
در گزارش این سازمان مردم نهاد که به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود، در سه بخش "حقوق مدنی و سیاسی و فرهنگی"، "حقوق اقتصادی و اجتماعی" و "میراث فرهنگی و محیط زیست" به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخته شده است.
به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن گزارش ماه بهمن 1392 کانون مدافعان حقوق بشر که در اول اسفند ماه 1392منتشر شده، به شرح زیر است:

گزارشی مختصر از وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه بهمن 1392

مقدمه

قانون مجازات اسلامی جمهوری اسلامی ایران، بی گمان یکی از خشن ترین قوانین کیفری در جهان است. مجازات های پیش بینی شده در
این قانون از قبیل سنگسار، شلاق زدن، به صلیب کشیدن و قطع دست و پا از جمله اموری است که بر طبق ضوابط حقوق بشر ممنوع بوده و حتی در اکثر ممالک اسلامی نیز منسوخ شده است.
در سیستم کیفری ایران برای بسیاری از جرایم «مجازات مرگ» در نظر گرفته شده است تا حدی که این کشور بیشترین سرانه اعدام را در جهان دارد. در بهمن ماه تعداد 42 نفر اعدام شدند. استفاده از این نوع مجازات فقط جنبه کیفری ندارد بلکه می تواند برای ایجاد رعب و وحشت در جامعه نیز به کار رود. از همین رو در برخی موارد اجرای حکم اعدام در ملاء عام و در ساعت های پر رفت و آمد شهری صورت می گیرد. از جمله در 30 روز گذشته حسب گزارش های رسمی سه مورد اعدام در شهر شیراز، دو مورد در شهر کرج و یک مورد در شهر قزوین در ملاء عام اجرا شده است که صرف نظر از مسائلی چون عادلانه نبودن دادرسی و عدم استقلال قوه قضاییه، اساساً انجام چنین عملی می تواند حامل پیامی سرشار از رعب و وحشت برای نظاره گران باشد.
همچنین دو نفر از اعدام شدگان به اسامی هاشم شعبانی نژاد و هادی راشدی از شهروندان خوزستانی و از اعضای موسسه علمی- فرهنگی الحوار بوده اند. اعدام افرادی مانند هاشم شعبانی نژاد که شاعر نیز بوده است، پیام دردناکی برای سایر دگراندیشان دارد. از همین رو یک بار دیگر بر ضرورت بازنگری قوانین کیفری و حذف مجازات مرگ تأکید می کنیم، زیرا قوانین خشن خود باعث اشاعه خشونت شده و جامعه را ملتهب می سازند.
علاوه بر مطالب فوق، خلاصه ای از وضعیت نقض حقوق بشر در ایران در بهمن ماه ۱۳۹۲ در پی می آید. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی است که در سایت ها و رسانه های مختلف درج شده و صحت آن به احراز رسیده است و در سه بخش و به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود.

وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه بهمن 1392

بخش اول – حقوق مدنی، سیاسی و فرهنگی
الف- وضعیت فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی
1) در این ماه بیش از چهل نفر بازداشت شدند که اسامی 23 نفر از بازداشت شدگان که نامشان مشخص شده است، عبارتند از: احمد صابری، عباس حقیقی، جواد لطفی، صفایی، مسعود فتاحی، سیروس پیام منی، بهرام حسنی‌نژاد، علی همت چراغی، مهدی مظفری، ناصر شیخی، مسلم غنی‌زاده، بهرام حسنی‌نژاد، احمد‌پور جنائی، رامین حیدر جان، بهزاد طالب‌پور، محمود دهقان، احمد نصیرپور- همگی از فعالان کارگری- عبدالحسین بلدی و مهرداد جمشیدپور- دو فعال مدنی استان خوزستان- و مسلم بوشهریان، ساسان جنتیان، سیاوش جنتیان و رضا آلناصر- چهار فعال در شبکه های اجتماعی-.
همچنین 17 نفر از کارگران معدن چادرملو از جمله بازداشت شدگانی هستند که بازداشتشان به تأیید فرماندار و رئیس انجمن‌ صنفی کارگران این معدن رسیده است اما نامشان مشخص نیست. از سوی دیگر جمعی از جوانان که قصد شرکت در راهپیمایی رسمی 22 بهمن را داشتند بازداشت شدند. بازداشت شدگان که تعدادشان مشخص نشده است، پوسترهایی در حمایت از حسن روحانی و با امضای «جوانان اصلاح طلب» در دست داشتند.
لازم به تذکر است که چند نفر از افراد بازداشت شده پس از چند روز با تودیع وثیقه بصورت موقت تا روز محاکمه از زندان آزاد شدند.
2) کاظم برجسته- فعال سیاسی- برای گذراندن محکومیت 5 سال حبس، هژبر فیروزیان- شهروند بهایی- برای گذراندن محکومیت ۴۰ روز حبس ما به ازای ۱۲ میلیون ریال جریمه نقدی، يوسف آبخرابات- فعال کارگری- برای گذراندن محکومیت یک سال حبس، واحد سيده و محمد مولانايى- دو فعال کارگری- برای گذراندن محکومیت دوسال حبس و عماد عرب از فعالان مدنی برای گذراندن محکومیت سه ماه و یک روز حبس به زندان منتقل شدند.
3) محمد باقرعلوی- عضونهضت آزادی ایران- به تحمل چهار سال حبس، فاطمه هاشمی‌ رفسنجانی- فعال مدنی- به شش ماه حبس، رضا آقا خانی از فعالان ملی- مذهبی به سه سال حبس و سارنگ اتحادی- شهروند بهایی- به 5 سال حبس، آرش مقدم اصلانی- فعال سایبری- به هشت سال حبس و بشیر نظری- فعال مدنی- به یک سال حبس که به مدت 5 سال به حالت تعلیق در می آید، محکوم شدند. همچنین دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم ۶ سال زندان برای سعید مدنی، پژوهشگر و عضو شورای فعالان ملی- مذهبی را که باید چهار سال آن در زندان بندرعباس سپری شود و ۱۰ سال اقامت اجباری در این شهر را تایید کرد. سعید مدنی هم اینک در زندان اوین به سر می برد.
4) جلسه رسیدگی به اتهامات احمد صابری، عباس حقیقی، جواد لطفی، صفایی، مسعود فتاحی، سیروس پیام منی، عقیل یزدانی و کیومرث رحیمی- 8 فعال کارگری- برگزار شد.
5) علی مطهری و سید شکر خدا موسوی، دو نماینده مجلس شورای اسلامی ایران به قوه قضاییه احضار شدند. صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه پس از احضار به دادسرا با قرار ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد. همچنین غلامحسین حیدری موسی، هندی جانی، مازیار رحیم زاده، علیرضا بهادری، عادل راشدی، علی ساجدی‌نیا، فریبرز کیانی و نسیم جونکی- هشت فعال کارگری- به دادسرا احضار شدند.
6) از دفن ناصر میناچی، فعال مدنی در حسینیه ارشاد تهران ممانعت به عمل آمد.
7) دفترهای کار محمد نعیمی پور و علی سمیعی زاده، دو عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی مورد تفتیش مقام های امنیتی قرار گرفت. همچنین در پی فک پلمب دفتر مرکزی حزب جبهه مشارکت در تهران، دادستانی دوباره دفتر این حزب را پلمب کرد.

ب- وضعیت حقوق فرهنگی
1) حسین زمان- خواننده- از تداوم ممنوع الفعالیتی خود و فاطمه معتمدآریا- هنرپیشه- از نداشتن اجازه کار در چهار سال گذشته خبر دادند. همچنین از حضور حسین پاکدل به‌عنوان مجری اختتامیه جشنواره فیلم فجر به ‌دلیل ممنوع ‌الکار بودن جلوگیری شد.
2) عبدالرضا داوری، مدیر مسئول سابق روزنامه شهروند به یک میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد. همچنین هیات منصفه دادگاه مطبوعات مدیر مسئول مجله بخارا را مجرم شناخت و وی را مستحق تخفیف ندانست.
3) سایت اطلاع رسانی ایبنا نیوز مسدود شد و محسن حیدری مدیر این سایت تحت تعقیب قضایی قرار گرفت. همچنین علیرضا خامسیان، مدیرمسئول سایت امید پس از احضار به دادسرا با قرار کفالت آزاد شد.
4) مدیران مسوول روزنامه ابرار، هفته نامه مهر تابان فردا و روزنامه خراسان تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و پرونده آنان مورد رسیدگی است.
5) وزارت اطلاعات مانع برگزاری جلسه ماهانه کانون نویسندگان ایران شد.
6) فیلم های سینمایی «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان و «آشغال‌های دوست داشتنی» ساخته محسن امیریوسفی با فشار برخی نهادهای حکومتی از بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر خارج شدند.

پ- سایر موارد نقض حقوق بشر
1) در این ماه تعداد 42 نفر اعدام شدند. اسامی اعدام شدگان که نام کامل برخی از آنان مشخص نشده است ولی مقام های قضایی یا رسانه های وابسته به دولت ایران اعدام آنها را تأیید کرده اند، به شرح زیر است:
«ص. ب»و «م. ر» در زنجان و چهار نفر در کرمان و اعدام شدند. رسانه های وابسته به دولت ایران اتهام آنها را حمل و نگهداری مواد مخدر اعلام کردند. «ح – لطفی» در قزوین و در ملاء عام و پنج نفر در استان کرمانشاه اعدام شدند. مقام های قضایی اتهام این افراد را حمل و نگهداری مواد مخدر اعلام کرد. «ف.ع» و «م.س» در شهرستان های رودبار و صومعه سرا اعدام شدند. روابط عمومی و اطلاع رسانی دادگستری کل استان گیلان اتهام این افراد را حمل و نگهداری مواد مخدر اعلام کرد.
«ج. م» و «م. الف» در نوشهر و دو نفر در استان کرمانشاه اعدام شدند. مقام های قضایی اتهام آنها را قتل عمد عنوان کردند. «م.ر» و «م.پ» در رشت اعدام شدند. روابط عمومی و اطلاع رسانی دادگستری كل استان گيلان اتهام این افراد را قتل عمد اعلام کرد.
«ن. ج» و «ا. ر» در استان البرز و در ملاء عام اعدام شدند. رسانه های وابسته به دولت ایران اتهام این افراد را تجاوز به عنف اعلام کردند. «ر. الف» و «م. د» در ملاء عام در شیراز اعدام شدند. رسانه های وابسته به دولت ایران اتهام این افراد را قتل عمد و تجاوز به عنف اعلام کردند. «ع. ز» در شیراز در ملاء عام اعدام شد. رسانه های وابسته به دولت ایران اتهام این فرد را سرقت مسلحانه و قتل عمد عنوان کردند.
همچنین برخی سایت های خبری از اعدام هفت نفر به نام های بهرام سلطانی، محسن داوودی، هادی بیگی، میثم حاجی، فیض محمد صابرزهی، نظرعلی فکوک و یونس کرمی در زندان قزل حصار کرج به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر و پنج نفر به نام های کرم رسایی، جواد قاسم‌زاده، حمید اسلام سکان، رشید کرامت و خضر آهوس در زندان ارومیه به اتهام قتل عمد خبر دادند. همچنین این سایت ها از اعدام دو نفر با هویت «ر-ح» و «م – ش» در شهرستان دلفان به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر و شخصی از اهالی روستای عبدالحسینی بخش خاوه در شهرستان ملایر به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر خبر دادند.
همچنین هاشم شعبانی‌نژاد وهادی راشدی از اعضای موسسه علمی- فرهنگی الحوار در اهواز اعدام شدند.
2) یک نفر در شیراز به قطع دست و پا محکوم شد. رسانه های وابسته به ایران اتهام این فرد را سرقت مسلحانه اعلام کردند.
3) وضعیت زندانیان سیاسی هم چنان ناگوار گزارش می شود به عنوان نمونه زندانیان سیاسی زن زندان اوین در ایام سرما با مشکل خرابی آبگرمکن و سرد شدن فضای بند مواجه شده اند. همچنین تعدادی از زندانیان زندان رجایی شهر به دلیل وضعیت آب این زندان دچار بیماری‌های عفونی شده‌اند. از سوی دیگر اصغر قطان و امید بهروزی برای اعزام به بيمارستان با ممانعت مواجه شده اند.
4) عبدالغفور قلندری‌نژاد از دراویش گنابادی در اعتراض به روند دادرسی و نحوه احضار وی به دادگاه که به صورت غیر کتبی صورت گرفته بود از شرکت در دادگاه امتناع کرد.
5) رسول بداغی و شاهرخ زمانی دو تن از زندان رجایی شهر کرج به سلول انفرادی منتقل شدند. همچنین مسئولان زندان اوین در مغایرت با قوانین زندان اعلام کردند که زندانیان بند ۳۵۰ هنگام خروج از زندان ( پس از پایان حبس یا هنگام رفتن به مرخصی) حق بردن کتاب های شخصی خود را ندارند.
6) دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت که دو شبکه اجتماعی فیس بوک و توئیتر فیلتر شده اند.

بخش دوم – حقوق اقتصادی و اجتماعی
1) وضعیت اقتصادی در ایران همچنان نامناسب گزارش می شود. وزیر کار دولت یازدهم گفته است که طبق آمارهای رسمی ۳.۵ میلیون بیکار داریم و به زودی ۴.۵ میلیون دانشجو نیز روانه بازار کار خواهند شد. این در حالی است که معاون درمان وزیر بهداشت نیز گفته است که در تهران، هزینه‌های بالای سلامت هر سال 13 درصد خانواده‌ها را به زیر خط فقر می‌کشاند.
2) 250 کارگر کارخانه ایران‌تایر بیکار شدند. همچنین جمعی از کارگران پیمانی شاغل در فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی با تعدیل و مرخصی اجباری (بدون حقوق) مواجه شدند. از سوی دیگر 50 نفر از کارگران منطقه پتروشیمی ایلام اخراج شدند.
3) پرداخت حقوق ۱۴۰۰ کارگر معادن زغال سنگ البرز شرقی در استان سمنان بیش از 2 ماه، 200 کارگر فولاد زاگرس 7 ماه، 650 کارگر کارخانه «لوله گستر» دراستان خراسان شمالی 3 ماه، 220 کارگر کارخانه «آجر جیل» در اهواز 8 ماه به تعویق افتاده است. همچنین کارگران شرکت پیمانکاری «آگاهان‌نیرو»، مزارع کشت و صنعت نیشکر کارون شوشتر در استان خوزستان، کارخانه فرآوری سولفات سدیم «صفائیه گلشن» با تاخیر در دریافت مطالبات قانونی‌شان مواجه شدند.
4) اضافه تدریس بسیاری از معلمان در اردیبهشت ماه و چهار ماه‌ مهر، آبان، آذر و دی پرداخت نشده است.

بخش سوم- میراث فرهنگی و محیط زیست
اخبار منتشر شده از میراث فرهنگی و محیط زیست در بهمن ماه نیز همچنان نشان از نامناسب بودن وضعیت این حوزه دارد.
1) مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت گفته است که در اصفهان، در شیر مادرانی که در معرض هوای آلوده قرار گرفته‌اند، سرب، کادمیوم، ارسنیک و جیوه مشاهده شده است.
2) دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه گفته است که این دریاچه بیمار است و به اعتقاد زمین شناسان به دلیل جایگزینی سدیم با منیزیم، دریاچه ارومیه، دریاچه ای مرده است.

خاتمه
در پایان این گزارش بر این نکته تأکید می کنیم که دولت ایران برای خروج از بن بست اجتماعی راهی جزء تمکین به ضوابط حقوق بشر که قبلا به آنها ملحق شده و متعهد اجرای آن است، ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر