۱۳۹۲ آبان ۳, جمعه

گزارش احمد شهید و واکنش‌های رسمی در ایران


گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران گزارش خود را را بر اساس مستندات و شواهد و شاهدان عینی تهیه کرده، بی آنکه اجازه حضور در ایران و مشاهده وضیعت حقوق بشر از نزدیک داشته باشد.

گزارش گزارش‌گر ویژه حقوق بشر ایران، باعث بروز واکنش های متفاوتی میان برخی مسوولان حکومت جمهوری اسلامی و همینطور کاربران شبکه‌های اجتماعی شد.
.نخستین واکنش از سوی مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه صورت گرفت
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید برا اینکه انتصاب گزارشگر ویژه حقوق بشر را توهین به ملت بزرگ ایران دانسته و گفته است جمهوری اسلامی او را به رسمیت نمی شناسد، زیرا این یک انتصاب کاملا سیاسی بوده و در نتیجه یک روند گزینشی روی داده که توسط معدود کشورهای خاص در شورای حقوق بشر دنبال می شود.
مرضیه افخم هم چنین گفته است: «جمهوری اسلامی ایران در منطقه‌ای که از افراطی‌گری، خشونت و تروریسم رنج می‌برد به عنوان محور ثبات منطقه بر پایه مردم سالاری دینی و اعتدال مسوولانه با جامعه بین المللی تعاملی سازنده دارد و نمی پذیرد گزارش های مغرضانه ملاک قضاوت وضعیت حقوق بشر در ایران قرار گیرد.»
وی در ادامه گفته است: «گروه‌های تروریستی و خشونت‌طلب که دست‌شان به خون مردم بی گناه آلوده است عموما منابع تهیه این گزارش قرار گرفته‌اند و از این رو گزارش مذکور فاقد اعتبار و وجاهت قانونی است.»
از سوی دیگر ظریف، وزیر امور خارجه نیز همواره در مجامع بین المللی نقض حقوق بشر در ایران را تکذیب کرده و خواهان اصلاح گزارش های حقوق بشری سازمان ملل در مورد ایران شده است.
ظریف  در دیدار با ناوی پیلای کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار تغییر رویه و نگاه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل به جمهوری اسلامی شده بود.
در همین حال پیش از این نیز واکنش های دیگری هم بوده، لاریجانی رییس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در قوه قضاییه نیز در مورد گزارشگر سازمان ملل متحد گفته بود احمد شهید فردی بی ربط و بی تعهد است.
لاریجانی اسفند ماه سال گذشته نیز پس از دیدار با دبیر کل سازمان ملل به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «به دبیر کل سازمان ملل گفتیم وارد کردن دو هزار اتهام به ایران توسط احمد شهید نشانه دروغین بودن این ادعا هاست و اگر قرار باشد وی همه این اتهامات را بررسی کند باید حداقل دو هزار روز در ایران بوده باشد.»
لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش گفته بود: «آقای احمد شهید خود را در حد یک فعال سیاسی مخالف حکومت ایران تقلیل دادع و برای تهیه گزارش خود با یک گروه بدنام تروریستی همکاری کرده که دستشان به خون ملت ایران آلوده است.»
گزارش‌های سالانه احمد شهید در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو و با حضور .نمایندگان عضو این شورا منتشر می‌شود
جمهوری اسلامی هر ساله بعد از انتشار این گزارش تمام نکات مطرح شده در آن را قویا تکذیب می‌کند و بارها اعلام کرده است چون گزارشگر ویژه با مسایل ایران از نزدیک آشنا نیست، گزارش .منتشر شده توسط وی صحت نداشته و فاقد وجاهت قانونی است
این در حالی است که تقاضای دیدار از ایران توسط گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل بارهاتوسط مقامات ایران رد شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر