۱۳۹۳ اردیبهشت ۶, شنبه

لاریجانی ایرانیان را دارای «عقل دهاتی» خواند

جواد لاریجانی: چیزی که غربی‌ها به ما نشان می‌دهند، زهر مار است

جواد لاریجانی با نورانی خواندن قصاص، گفت که ایران به اجرای این حکم افتخار می‌کند و دولت و تمامی ارکان نظام هم همین «استراتژی موفق» را دنبال خواهند کرد.
محمدجواد اردشیر لاریجانی رییس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در مصاحبه‌ای که روز شنبه ششم اردیبهشت منتشر شد، حقوق بشر را «جریان منحط» دانست و با ذکر این‌که «ما قصاص را یک حکم بسیار نورانی می‌دانیم»، گفت که حکومت ایران قاطعانه این حکم را انجام داده و بدان افتخار می‌کند.
لاریجانی گفت که این سیاست، تنها مربوط به قوه قضاییه نیست و ادامه داد: «دولت عزیز و تمام ارکان هم همین استراتژی را دنبال خواهند کرد، این استراتژی موفق نظام است». وی در بخشی دیگر از سخنان خود نیز تاکید کرد: «اصلاً دولت مجری سیاست‌های مصوب نظام است و غیر از این نیست».
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، انتقادها به روند دادرسی پرونده و صدور حکم اعدام برای ریحانه جباری را رد کرد و گفت: «الان هم که اجرای حکم به تاخیر افتاده، [مدافعان حقوق بشر] فکر می‌کنند که فشارهای آن‌ها موثر بوده، در حالی که ما همیشه در اجرای قصاص این پا و آن پا می‌کنیم که اولیای دم رضایت دهند، نه این‌که خجالت بکشیم از این و آن».
لاریجانی همچنین جمهوری اسلامی را «بزرگترین دموکراسی و قوی‌ترین و پیشرفته‌ترین و مؤثرترین کشور منطقه» نامیده، گفت که سرعت دستاوردهای انقلاب اسلامی «از سرعت انقلاب فرانسه بالاتر و از نهضت رنسانس هم پر شتاب‌تر است».
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با ذکر این‌که «ما باید راجع به تحریم‌ها به غرب بی‌اعتنا باشیم»، گفت: «سلیقه من این است که من معتقدم که ما می‌بایست راجع به تحریم اصلاً بحث نکنیم. تحریم باید برداشته شود تا ما راجع به چیزهای دیگر بحث کنیم. زندگی خود را با تحریم‌ها و بدون آن سامان دهیم و به غرب نشان دهیم که ایران با تحریم‌ها هم قوی‌تر می‌شود».
وی تاکید کرد: «امروز می‌بینیم که چیزی که غربی‌ها به ما نشان می‌دهند زهر مار است، هیچ شیرینی‌ای ندارد، تحقیر آمیز است».
لاریجانی با اشاره به این‌که کاترین اشتون گفته در حال بررسی واقعه حمله به زندانیان بند ۳۵۰ اوین است، گفت: «خانم اشتون اینقدر راجع به حقوق بشر فعال نبود، این معنادار است. یعنی بعداً می‌خواهند بگویند حالا که احساس می‌کنیم ایران نگران تحریم‌هاست، فقط هسته‌ای نیست، چیزهایی دیگری هم می‌توانیم از او بخواهیم. ما باید نشان دهیم که نه تنها در هسته‌ای، و نه در حقوق بشر هیچ کدام‌شان کوتاه نمی‌آییم. من قویا به دولت مردان عزیز توصیه می‌کنم که هرگز شش ماهه دوم مذاکرات را تمدید نکنند».
لاریجانی همچنین در جای دیگری از سخنانش ایرانیان را دارای «عقل دهاتی» خواند و گفت: «مدرنیته مربوط به عقلانیت است، عقلانیت سکولار و ابزاری (instrumental) این است که آدم را مدرن می‌کند لذا افراد مدرن افرادی هستند که بهترین کامپیوتر مدرن را به کار می‌گیرند. الان ایران گورستان کامپیوتر است، همه ما یک لپ‌تاپ داریم. آن‌ها یک کامپیوتر دارند که بیچاره‌اش می‌کنند و آنقدر از آن کار می‌کشند که دیگر داغ می‌کند و باید دل و روده آن را عوض کنند ولی برای ما دقیقا از ۱۰ درصد ظرفیت کامپیوترها استفاده می‌شود. تفاوت بین عقل مدرن و دهاتی که می‌خواهد بگوید مدرنم این است».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر